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Interviews, essays and commentary published by The Dance Current.

Monday, December 17, 2012

Profile: Luther Brown

Controlled Street: Luther Brown plays the game
By Kathleen Smith

Luther Brown / Photo courtesy of Do Dat Entertainment

In the booty-shaking world of hiphop music videos and live shows, choreographer Luther Brown is king of the hill.

Dans le monde groovy de vidéoclips et de spectacles hip-hop, le chorégraphe Luther Brown est roi de la montagne.

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He regularly works with pop culture icons – Janet Jackson, Diddy, Mario and, most recently, Nicki Minaj, the chart-topping mean girl with the outrageous performance persona. Brown has a unique connection to dance that goes way back to his roots in Kingston, Jamaica and Toronto’s Jane/Finch. It’s what keeps the superstars (not to mention the thousands of young urban dance devotees Brown inspires while teaching workshops from Lodz to St. Petersburg to New York) coming back for more of Brown’s signature fresh moves. In a world of extreme hype, he’s doing his best to keep things real: ““When I move the way I do to music it’s not because I’ve suddenly put on my hiphop hat and now I’m doing hiphop”, Brown says, “…people are krumping and they don’t even understand why, what’s behind it. I’m not saying that everyone needs to go through certain dramas in their life to dance that dance but still… when you do it you have to do it from the right place”.

Il travaille régulièrement avec des vedettes de la culture pop, notamment Janet Jackson, Diddy, Mario et, dernièrement, Nicki Minaj, femme fatale au sommet du palmarès et bête de scène hors normes. Brown retrace son lien particulier à la danse à son enfance à Kingston, en Jamaïque, et au quartier Jane et Finch, à Toronto. Tout comme des milliers de jeunes danseurs urbains qui participent à ses ateliers à Lodz, à Saint-Pétersbourg et à New York, entre autres, les stars quémandent la gestuelle fraîche et distinctive de Brown. Dans un monde qui tend à la frénésie, l’artiste s’efforce de garder les deux pieds sur terre. « Quand je bouge la façon que je bouge sur la musique, ce n’est pas parce que je me suis soudainement transformé en danseur hip-hop et que je fais du hip-hop », nuance Brown. « Les gens dansent le krump sans comprendre pourquoi ils le font, ou même les origines de la forme. Je ne dis pas que chacun doit subir certaines péripéties pour danser, mais encore… quand tu le fais, il faut le faire pour les bonnes raisons. »


Read the full profile in the January/February 2013 issue of The Dance Current print magazine. | Lisez l'article intégral dans l’édition imprimée de janvier/février 2013 du Dance Current.

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